10 x gezonde borrelhapjes

Annemiek van gezondheidsplatform Nutribites blogt over gezond eten en leven. Speciaal voor ons heeft ze 10 gezonde borrelhapjes op een rijtje gezet.

door: Annemiek van der Krogt

Als je je gasten borrelhapjes wil voorschotelen die naast lekker ook nog eens heel gezond zijn, maak dan vooral gebruik van deze tien recepten: 

1. Borrelhapjes met rookvlees 

Van ei en rookvlees maak je in een handomdraai heerlijke en gezonde hapjes voor op de borrelplank. Zowel eieren als rookvlees zitten boordevol gezonde eiwitten, die je lichaam voeden en ook nog eens goed verzadigen. Dat is dubbel genieten! 

Rookvlees met MonChou combineert ook heel goed, alleen bevat deze roomkaas erg veel calorieën in verhouding tot de voedingswaarde. Als je deze vervangt door kwark, krijg je lekker veel voedingsstoffen binnen. Gebruik je dan nog geiten- of schapenkaas als geraspte kaas, dan zijn je darmen daar heel blij mee. 

2. Groente stengels met dip 

Op een gezonde borrelplank mogen groene stengels met dip natuurlijk niet ontbreken. Gebruik gerust volle yoghurt, want dan krijg je verzadigende vetten binnen en kun je gemakkelijker van minder gezonde borrelhapjes afblijven. 

Als je schapenkaas in plaats van Parmezaanse kaas gebruikt, is dat lekker zacht voor je darmen en net zo smaakvol. 

gezonde borrelhapjes met verse groente
gezonde borrelhapjes met verse groente

3. Dipsaus met Griekse yoghurt en feta 

Mmm… van deze dipsaus kun je niet genoeg krijgen. Het romige van Griekse yoghurt en het pittige van feta combineert heerlijk met het frisse van munt, het pittige van bieslook en het kruidige van oregano. Lekker met groene stengels en andere snackgroenten! 

 

4. Tomatensalsa 

Deze heerlijke tomatensalsa bevat enkel groenten en verse kruiden. Daarmee verhoog je dus je groente-inname terwijl je ook nog eens van een lekker hapje geniet. Serveer de salsa bij gezonde gehaktballetjes die je maakt van rundergehakt, een eitje, amandelmeel, kruiden en Himalaya zout. 

5. Komkommer dipsaus met knoflook 

Als je iets fris wilt serveren bij de borrel, maak dan deze lekkere komkommer dipsaus. Hij is lekker romig en verzadigend door toevoeging van Griekse yoghurt. Knoflook geeft de saus lekker veel pit. 

Voeg gerust meer knoflook toe als je durft, want dit knolletje is ontzettend gezond. Zo heeft rauwe knoflook ontstekingsremmende eigenschappen en is het een bron van vitamines en mineralen.  

Knoflook zou ook nog eens goed zijn voor je weerstand, cholesterol en bloedvaten. Nog meer reden dus om er lekker scheutig mee te zijn. Ook de dille en bieslook in deze dipsaus hebben trouwens gezonde eigenschappen.  

Zo heeft dille een antibacterieel effect en helpt het tegen winderigheid. Bieslook is gunstig voor de bloedsomloop, de bloeddruk en je cellen. Doe er je voordeel mee!  

6. Peppadews met gezonde vulling 

Peppadews zijn pepers die je lekker kunt vullen met van alles. Vul ze met ricotta voor een lekker en gezond borrelhapje dat goed verzadigt. 

gevulde peppadews op 9 manieren. Als iik er 1 vergeten ben dan graag even reageren. Maken we samen de lijst compleet!
gevulde peppadews op 9 manieren. Als ik er 1 vergeten ben dan graag even reageren. Maken we samen de lijst compleet!

7. Avocadodip met Griekse yoghurt en chili explosion 

Een avocadodip doet het altijd goed op een gezonde borrelplank. Avocado is heerlijk romig van smaak en levert gezonde vetten, vitamines en mineralen. De Griekse yoghurt verhoogt het romige én gezonde karakter van deze dip.  

Diverse kruiden en chili explosion voegen lekker veel smaak en pit toe. Het toevoegen van een pepermix maakt deze dip trouwens goed voor je gewicht, want pepers werken verzadigend en verhogen de vetverbranding. 

8. Geroosterde kikkererwten 

Zin iets knapperigs voor bij de borrel? Maak dan geroosterde kikkererwten. Deze heerlijke snack levert gezonde eiwitten en koolhydraten en daarnaast nog mineralen als ijzer, mangaan, koper en fosfor. Supergezond dus! 

Tip: gebruik extra vierge kokosolie om de kikkererwten te roosteren, want deze olie kan beter tegen verhitting dan olijfolie. 

9. Komkommerrolletjes met zalm en zuivelspread 

Deze komkommerrolletjes vormen niet alleen een heerlijke smaaksensatie voor je mond. Je krijg er ook nog gezonde omega 3-vetzuren mee binnen. Gebruik je hüttenkäse in plaats van roomkaas, dan verhoog je het gezonde karakter van dit lekker borrelhapje nog eens. 

10. Spiesjes met feta en komkommer 

Dit gezonde borrelhapje bevat vrijwel alle ingrediënten van een Griekse salade, maar dan op een stokje. Lekker! 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.